mandag den 13. oktober 2014

Humanoide robotter - et nyt interface for læring...

For lige kort at toppe fremtidsscenarierne fra de foregående 2 blog-indlæg, så tror jeg kun vi har set toppen af isbjerget, hvad angår gamification og elementer af leg i undervisningen.
Blev overrasket i august da jeg deltog i et keynote med den verdenskendte japanske robotingeniør Hiroshi Ishiguro på konferencen Robo-Philosophy på Aarhus Universitet.
Jeg havde godt nok før keynotet i pressen set eksempler på forsøgsvis anvendelse af robotter i folkeskolen som den humanoide robot NAO.

Men det overraskede mig, at den humanoide og sociale robot, Pepper, allerede til februar bliver tilgængelig for consumer-segmentet for under 2000 USD. Jeg tænker den vil revolutionere vores brug af teknologi. Pepper kommer med en åben platform så eksterne udviklere kan lave apps og programmer (i stil med Apples og Androids appstores). Forudsigelsen er at især spil-industrien og lærings-industrien vil konkurrere skarpt om at indtage dette nye interface, der kvalitativt udgør et langt større spring i interface end f.eks. springet fra fastnettelefon til smart/touch telefon eller springet fra ordinær PC til tablet.


Jeg kan næsten ikke vente med at se hvad Pepper og fremtiden byder på indenfor læringsfeltet… og hvis min kæreste giver sig, køber jeg en Pepper til vores eget hjem snarest.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar